Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals
This is EstateLite Plone Theme
Esteu aquí: Inici Activitats Culturals 16/02/2018_ Divendres òpera. Shakespeare a l’òpera

16/02/2018_ Divendres òpera. Shakespeare a l’òpera

En l’òpera, la relació entre el text dramàtic i la música no sempre ha estat la mateixa. Durant molts anys el text era, gairebé només, l’excusa perquè les àries, els duos i els concertants s’anessin succeint en l’escenari. I l’atenció dels espectadors se centrava, per tant, gairebé només també, en els cantants i les seves habilitats. A partir del segle xx, alguns músics van mostrar un gran interès per triar textos d’una gran qualitat literària —Goethe, Pushkin, Sòfocles, Molière, Beaumarchais o Shakespeare— perquè inspiressin la seva música i garantissin un obra realment gran. En el cas de Verdi, per exemple, l’opció per Shakespeare responia a una autèntica devoció del músic per l’obra del dramaturg. No va ser l’únic. En aquest curs resseguírem els principals exemples que mostren la constant presència se Shakespeare en l’art de l’òpera.

Lloc:

UNED Barcelona

Av. Rio de Janeiro, 56-58

08016 - Barcelona

Dates:

del 16 de febrer al 23 de març de 2018

de 17:30 a 19:30 hores

Espai on es realitza: Sala d'activitats

Hores lectives:

12 hores lectives

Crèdits:

Aquest curs no concedèix crèdits

Programa:

divendres, 16 de febrer

17:30 - 19:30 h.

Gioachino Rossini: Otello (1816)

divendres, 23 de febrer

17:30 - 19:30 h.

Giuseppe Verdi: Macbeth (1847)

divendres, 2 de març

17:30 - 19:30 h.

Charles Gounod: Roméo et Juliette (1867)

divendres, 9 de març

17:30 - 19:30 h.

Ambroise Thomas: Hamlet (1868)

divendres, 16 de març

17:30 - 19:30 h.

Giuseppe Verdi: Falstaff (1893) i Thomas Ades: The tempest (2004)

divendres, 23 de març

17:30 - 19:30 h.

Benjamin Britten: A Midsummer Night’s dream (1960)

Inscripcions:

El preu de la inscripció és de 60€

Devolució de l'import de la inscripció: es farà la devolució de l'import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per qualsevol altra tipus de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Ponents:

Ramon Pla i Arxé és doctor en filologia romànica per la Universitat de Barcelona. Com a professor (1970-2013) s’ha especialitzat en la Teoria de la literatura, en el Departament de Filologia catalana (UB). Ha exercit de crític literari al Diari de Barcelona (1979), Hoja del Lunes (1981-82), Avui (1983-87 i 1996-2000), El País (1988-95) i, actualment a la revista El temps. Ha estat també crític d'òpera al diari Avui (1990-95) i ha publicat articles sobre la música a La Vanguardia (2000-04) i ha publicat el llibre Liceu, un espai per a l’art.  L'any 2000 li fou concedit el premi de crítica literària Jaume Bofill i Ferro.

Dirigit a:

a tothom que estigui interessat en les arts i les cultures que han pautat la història artística durant els sis darrers segle. No és necessària cap preparació especial per entendre i per fruir aquestes classes d’introducció a l’òpera.

Objectius:

Primer, veure com la música és capaç d’expressar el sentit —odi, tendresa, dubte, confiança, victòria o derrota— d’un text de Shakespeare.

Segon, constatar la diferent adaptació de la música a les obres de Shakespeare al llarg de la història de l’òpera i veure així com l’evolució de l’estil musical s’adapta millor o pitjor a aquest objectiu. Tercer, observar l’evolució de la dramatúrgia contemporània per adequar-se millor a l’exigència de transmetre als espectadors la grandesa de les obres de Shakespeare i el poder de la música per expressar-les.

Quart, refrescar el que sabem de les obres de Shakespeare i de la música dels compositors de les òperes.

Cinquè, fer conscient l’evolució de l’art i de la tècnica de les òperes d’acord amb els canvis que es van produint, històricament, en l’art i en la societat de cada època,

Metodologia:

Cada classe estarà dedicada a una òpera basada en un text de Shakespeare, de Rossini a Thomas Ades, del 1861 al 2004. L’ordre cronològic amb què les veurem permetran constatar l’evolució de la importància que el text dramàtic i la direcció teatral va adquirint en la història de l’òpera. La classe s’iniciarà amb una presentació del text de Shakespeare objecte de l’òpera que veurem aquell dia, seguirà una explicació del context artístic i social de l’òpera i acabarem veient aquella obra en una producció contemporània d’aquell títol.

Informació del Centre:

UNED Barcelona

Av. Rio de Janeiro, 56-58

08016 Barcelona

93 396 80 59

activitats@barcelona.unes.es

Avinguda de Rio de Janeiro, 56-58, 08016-Barcelona, Telèfon 93 396 80 59