Ves al contingut. | Salta a la navegació

Eines personals
This is EstateLite Plone Theme
Esteu aquí: Inici Estudiants 6. UNED Sènior -25/06/2018_Presentacions i tasts de la UNED Sènior del Centre de Barcelona

-25/06/2018_Presentacions i tasts de la UNED Sènior del Centre de Barcelona

Curs 2018-2019

Presentació UNED Sènior Barcelona curs  2018-2019

Si vols saber quins cursos es faran en la propera edició de la UNED Sènior al centre de Barcelona, quins horaris tindrem i com funcionarà el tema de les inscripcions, t’esperem el dimarts 12 de juny a les 10:00 o el dijous, dia 14, a les 11:30.

Per calcular l’espai que necessitem, et demanem que facis la inscripció a la sessió que més et convingui. Les matriculacions als cursos encara no estaran en marxa.

Inscripció a la presentació del 12 de juny.

Inscripció a la presentació del 14 de juny.

TASTS

Dimarts 12 de juny

De les 11:30 a les 12:30 hores

Periodismes que van canviar el món. L’esdevenir de la informació al segle XX

amb el Francesc Salgado

 

L'activitat política i social és inseparable dels formats informatius en què es relata. D'altra banda, qualsevol govern tendeix a controlar els circuits pels quals circulen els relats. Mai com en el segle XX l'activitat política, el mateix esdevenir de les societats que es van succeir des de la revolució industrial, utilitza formes tan diverses de dirigir la informació des d'un grup limitat d'emissors a les masses. La informació es va fer universal abans que sonessin les veus de la globalització en unes dècades molt concretes del segle XX.

Aquest curs repassa vuit moments excepcionals de la història recent en què el relat sobre la informació va transformar vertiginosament la manera d'entendre el món i, com a conseqüència, la percepció que milions de persones van obtenir de la realitat. Que el desenvolupament del curs es concentri en alguns instants determinats - unes determinades àrees d’interès - i en un nombre limitat de persones, no és més que un recurs per concentrar l'estudi, la mirada. Es tracta de rastrejar a la indústria de la informació i en els successius canvis tecnològics, com han variat les maneres de narrar els esdeveniments. Per tant, com s'han configurat els relats periodístics al llarg del segle passat.

Fes la teva inscripció per assistir en aquest tast.

 

 

 

 

Dimecres 13 de juny

de  10:00  a 11:00 hores

Poètiques contemporànies

amb el Ramon Pla i Arxé

Les obres d’art —musicals, plàstiques o literàries— responen a un codi que n’ha orientat la creació. Podríem dir que és el mateix que passa amb un text literari i la llengua amb què ha estat escrit: si no es coneix l’idioma és impossible, com es prou evident, accedir-hi, entendre’l, valorar-lo i fruir-lo. Però, al marge de la llengua, les obres d’art han estat creades en sintonia —deliberada o implícita— amb la manera com, en una determinada època o en un determinat sector social, s’entén l’art. No es pot llegir Zola sense entendre el codi del naturalisme, ni escoltar Beethoven sense el romàntic, o Dalí sense el surrealista. Fins i tot quan un artista evita o s’oposa al codi majoritari del seu moment no és possible entendre el que fa sense atendre a la relació que té amb l’estètica del moment. Per això és imprescindible conèixer els codis de cada època però també —i alhora— veure com estan presents en les obres d’art d’aquell moment.

La necessitat de reconeixement dels codis estètics és fa especialment necessària a partir del Romanticisme. Els segles precedents tenien com a únic referent el model clàssic i els codis que se succeïren del segle XV al segle XVIII eren, de fet, modulacions menors del mateix codi. A partir del Romanticisme, però, els canvis se succeeixen més ràpidament fins que, finalment, s’acceleren amb les avantguardes del segle XX. El curs vol incidir específicament en aquest període cultural que s’inicia amb el Romanticisme i arriba fins al Realisme socialista. D’acord amb la terminologia dels historiadors anomenem a aquest període, “contemporani”.

Fes la teva inscripció per assistir en aquest tast.

_________________________________________________________

De les 11:30 12:30 hores

Història i pràctica del teatre. La tragèdia i la comèdia en Shakespeare

Jordi Casasampera

 

El teatre ha estat sempre un mirall del món i dels conflictes i aspiracions de cada època, tot confrontant-nos alhora amb una sèrie de qüestions perennes de la condició humana. Això l’emparenta, des dels seus orígens a Grècia, amb la filosofia: el théatron és un lloc on dirigir la mirada, mentre que la theoría és un resultat de la mirada atenta. Així doncs, el teatre posseeix un aspecte essencialment reflexiu: l’ésser humà es posa en escena per mirar-se. La successió d’aquestes mirades conforma la història del teatre.

En aquest curs ens aproparem al teatre shakespearià com un dels moment privilegiats d’aquesta història. Farem referència als seus aspectes històrics, filosòfics i literaris. I recorrerem àmpliament les històries, les tragèdies i les comèdies de Shakespeare, tot contraposant temes, situacions, personatges i trames i reflexionant-hi. Hamlet, Falstaff, Gloucester, Macbeth, Otelo, Yago, Lear... els grans personatges de Shakespeare són, segons deia Hegel, “lliures artistes de si mateixos”. Per això ens permeten, com afirmava Jan Patočka, “comprendre el món en la seva figura viva”. Gràcies a la dramatúrgia shakespeariana, doncs, viatjarem des d’allò més concret i encarnat, des de l’acció dramàtica d’uns personatges en una situació, cap al “món de la vida” –el seu i també el nostre.

Fes la teva inscripció per assistir en aquest tast.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dijous 14 de juny

De les 10:00 a les 11:00 hores

La vida secreta de les plantes

Oriol Clèries i Paula Merino

 

Les plantes son extraordinàries. Són els éssers vius més antics de la Terra i han sobreviscut i evolucionat fins als nostres dies. Malgrat no tenir capacitat de moviment, han superat totes les adversitats que la història els ha plantejat. Han transformat radicalment les condicions de la Terra per permetre la vida d’altres éssers vius, com ara nosaltres. Amaguen una complexitat sorprenent darrera de la seva aparent senzillesa. Han estat una font de recursos i solucions per a la nostra espècie.

Però, com s’ho han fet les plantes per arribar fins on són ara? Com aconsegueixen nodrir-se, créixer, reproduir-se i morir? Quines diferents estratègies han utilitzat per fer front a les adversitats es poden trobar al llarg de la seva vida? I el més important, com les hem aprofitat els humans? Quins recursos i utilitats n’hem obtingut?

En aquest curs farem un viatge a través de les diferents parts de les plantes amb l’objectiu d'entendre la seva fisiologia. Fisiologia és una paraula que prové del grec i vol dir physis = naturalesa i logos = paraula o estudi. Es tracta de la ciència que estudia els processos físics i químics dels éssers vius, amb l'objectiu de conèixer com funcionen els diferents processos que porten a la vida, creixement, reproducció i mort de les plantes.

Fes la teva inscripció per assistir en aquest tast.

 

 

 

 

Dilluns 18 de juny

De les 11.30 a les 12:30

Matemàtiques per entendre el món

Iolanda Guevara

Per què els matemàtics, des dels seus diferents camps de treball (recerca, docència o professions diverses) s’entesten en dir que les matemàtiques estan per a tot arreu?

Per què la manca de lectura i per extensió de cultura literària es considera un dèficit cultural i en canvi dir “no em parlis de matemàtiques que a mi no se’m donen bé” no té connotacions també de dèficit cultural?

En aquest curs es donaran algunes pistes per a respondre a aquestes preguntes de la mà de matemàtics que en algun moment de la seva professió han impartit classes de matemàtiques a l’escola, a l’institut o a la universitat.  Tots i totes elles creuen fermament que tothom pot gaudir amb les matemàtiques si algú amb coneixement i empatia acompanya el novell en aquest recorregut personal i intransferible de la descoberta del món matemàtic.

Fes la teva inscripció per assistir en aquest tast.

 

Dilluns 25 de juny

De les 11.30 a les 12:30

Mindfulness. Atenció plena

Antoni Lacueva

Amb Mindfulness s’aprèn:

- a distingir entre el patiment primari (per exemple, el dolor físic o les circumstàncies estressants) i el sofriment secundari (totes les nostres reaccions habituals davant d'aquestes experiències difícils, com són la tensió física, l'ansietat o el fet de pensar de manera negativa).

- a reduir o, fins i tot, superar aquest nivell de sofriment, de manera que millori significativament la nostra qualitat de vida.

- a veure diferents aspectes de la pròpia experiència com a parts d'una consciència més àmplia, donant-se la possibilitat de viure amb més equanimitat i estabilitat emocional.

La manera principal és aprenent a estar “despert a la vida” en el moment present, fins i tot si inclou dificultats. D’aquesta forma es pot tenir més llibertat d'elecció sobre com respondre a les diverses situacions plantejades.

Fes la teva inscripció per assistir en aquest tast.

 

arxivat sota:

Avinguda de Rio de Janeiro, 56-58, 08016-Barcelona, Telèfon 93 396 80 59