Select Page
Viajes y viajeros en la Europa medieval (s. IV-XIV)

Viajes y viajeros en la Europa medieval (s. IV-XIV)

Explorarem el món dels viatgers i viatgeres en tota l’extensió de l’edat mitjana, el context mental, social i ideològic en que es produïa aquesta necessitat d’abandonar l’entorn conegut i llençar-se a noves experiències.

Utilitzarem com a exemple tant les notícies que tenim de viatgers molt coneguts com la d’altres que no han arribat al gran públic, i recorrerem amb ells les grans rutes.

PROGRAMA

1. Viatges i peregrinacions a Terra Santa a l’Antiguitat Tardana.
2. Navegants vikings per l’oceà Atlàntic.
3. Viatges i viatgers jueus per l’est d’Europa i Àsia central.
4. Viatges i peregrinacions en el cristianisme medieval.
5. Els grans viatgers musulmans.
6. Viatges i embaixades a l’Àsia Central.

Bibliografia

AA.VV. Ver, viajar y hospedarse en el mundo romano. Universidad Complutense, 2012.

AA.VV. El món imaginari i el món meravellós a l’edat mitjana. Fundació Caixa de Pensions, 1986.

Aznar Vallejo, Eduardo. Viajes y descubrimientos en la edad media. Síntesis, 1994.

Baltrusaitis, Jurgis Le moyen âge fantàstiques. Flammarion, 1993.

Beltrán Llavador, Rafael. Una mirada actual del viaje desde el Mediterráneo a Oriente en la edad media. En Maravillas, peregrinaciones y utopies. 2002, pp. 419-423.

Cantarino, Vicente. Viajeros hispanos a Oriente en la Edad Media. En Et era muy acucioso en allegar el saber: Studia philologica in honorem Juan Paredes, pp. 587-598, 2019.

Ladero Quesada, Miguel Ángel. Espacios y Viajes: el mundo exterior de los viajeros europeos en la edad media. Dykinson, 2020.

Oursel, Raymond. Peregrinos, hospitalarios y templarios, 1986.

Dia i hores:

Dimarts de 16:00 a 18:00 hores

12 hores lectives

Calendari:

març: 4, 11, 18 i 25
abril: 1 i 8

Preu matrícula:

Matrícula ordinària: 55€

Alumnes UNED: 40€

Alumnes Sènior: 40€

 

Idioma:

Castellà

Modalitat:

Presencial i/o virtual en directe i diferit.

Servei tècnic virtual: 93 606 56 92

Ponent:

 Ismael Almazán​: Doctor en didàctica de les Ciències Socials

Inscripcions:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Tornar a activitats i cursos

Per a més informació en el centre:

UNED Barcelona
Avinguda Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
senior@barcelona.uned.es

 

 

Diversitat religiosa. Història de les grans tradicions religioses del món

Diversitat religiosa. Història de les grans tradicions religioses del món

La diversitat religiosa és un reflex de la riquesa cultural i espiritual de la humanitat al llarg de la història. Les grans tradicions religioses del món han modelat societats, inspirat moviments artístics i filosòfics, i han influït en valors, normes i sistemes de creences. Aquest curs ofereix un recorregut per la història de les principals religions, explorant els seus orígens, les seves idees fonamentals i el paper que han tingut en la configuració del món actual. Així, comprendrem millor la pluralitat religiosa i la seva importància en la construcció del diàleg i el respecte entre cultures.

Dia i hores:

Dimarts de 18:00 a 19:30 hores

Hores lectives:

9 hores

Calendari:

març: 4, 11, 18 i 25
abril: 1 i 8

Preu matrícula:

30€

 

Idioma:

Català

Modalitat:

Presencial i/o virtual en directe i diferit.

Servei tècnic virtual: 93 606 56 92

Ponent:

Samuel Segura Renau: filòsof.

Inscripcions:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Tornar a activitats i cursos

Per a més informació al centre:

UNED Barcelona
Avinguda Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
activitats@barcelona.uned.es

 

Evolució, Dones i Cacics: una història de la Prehistòria

Evolució, Dones i Cacics: una història de la Prehistòria

La Prehistòria es l’etapa de la història més llarga (més de 3 milions d’anys), que es caracteritza per ser el període on tenen lloc l’evolució humana i l’aparició de la complexitat social.

Com a ciència multidisciplinària, l’estudi de la Prehistòria ens permet reconstruir i comprendre el passat, mitjançant les evidències materials trobades en el registre arqueològic; les quals inclouen des de les primeres passes com a primats bípedes fins al sorgiment de les primeres ciutats-estat a l’Edat del Bronze.

El curs inclou una activitat interactiva amb una mostra d’un conjunt de rèpliques 3D de materials arqueològics, que s’ha portat de Madrid per a l’ocasió, la qual cosa constitueix una oportunitat única.

PROGRAMA
  1. Introducció a l’Arqueologia Prehistòrica i els orígens de la Humanitat.
  2. Societats igualitàries: de Caçadors – Recol·lectors Complexes a les Primeres Societats Agrícoles.
  3. Primeres prefectures – Divisions socials i sexuals en la Prehistòria.
Bibliografia
• Adán y Darwin Autor:  Querol, Mª Ángeles Editorial: SINTESIS • Al Oeste del Eden : las primeras sociedades agrícolas en la Europa mediterrània Autor: Joan Bernabeu, J. Emili, Ernestina Badal Editorial: SINTESIS • Arqueologia. Teorías, métodos y práctica Autor: Colin Renfrew y Paul Bahn (eds.) Editorial: Akal • El arte en la Prehistoria Autor: Mas Cornellá, Martí; Menéndez Fernández, Mario; Mingo Álvarez, Alberto Editorial: UNED • En Busca del pasado: descifrando el registro arqueológico Autor: Binford, Lewis Robert Editorial: Crítica • La Cadera de Eva : el protagonismo de la mujer en la evolución de la especie humana Autor:  Campillo Álvarez, José Enrique Editorial: Crítica • La Creación del Patriarcado Autora: Lerner, Gerda Editorial: Katakrak • La Prehistoria y su metodología Autor: Fernández Vega, Ana María; Hernando Grande, Amparo; Jordá Pardo, Jesús F.; Maíllo Fernández, José Manuel; Muñoz Ibañez, Francisco Javier; Quesada López, José Manuel; Ripoll López, Sergio Editorial: Editorial Universitaria Ramón Areces • Los Orígenes de la civilización : desde los primeros agricultores hasta la sociedad urbana en el Próximo Oriente Autor: Redman, Charles L. Editorial: Crítica • Prehistorias de Mujeres • Autora: Sánchez Romero, Marga • Editorial: Booket • Prehistoria antigua de la península ibérica Autor: Ayarzagüena, Mariano; Fano, Miguel Ángel; García Sánchez, Eduardo; Jordá Pardo, Jesús F.; Mas, Martí; Menéndez Fernández, Mario; Mingo Álvarez, Alberto; Quesada López, José Manuel; Rosas González, Antonio Editorial: UNED • Prehistoria I. Las primeras etapas de la humanidad Autor: Jordá Pardo, Jesús F.; Maíllo Fernández, José Manuel; Muñoz Ibañez, Francisco Javier; Quesada López, José Manuel; Ripoll López, Sergio; Roberto Bárcena, Joaquin Editorial: Editorial Universitaria Ramón Areces • Prehistoria II. Las sociedades metalúrgicas Autor: Fernández Vega, Ana María; Hernando Grande, Amparo; Maíllo Fernández, José Manuel; Muñoz Ibañez, Francisco Javier; Quesada López, José Manuel; Ripoll López, Sergio Editorial: Editorial Universitaria Ramón Areces • Prehistoria reciente de la Península Ibérica Autor: Menéndez Fernández, Mario Editorial: Editorial Universitaria Ramón Areces

Dia i hores:

Dijous de 11:30 a 13:30 hores

Hores lectives:

6 hores

Calendari:

març: 6, 13 i 20

Preu matrícula:

Matrícula ordinària: 25€

Alumnes UNED: 20€

Alumnes Sènior: 20€

Idioma:

Català

Modalitat:

Presencial (Aula 2) i/o virtual en directe.

Servei tècnic virtual: 93 606 56 92

Ponents:

Silvia Calvo Peña: Arqueòloga, Doctora en Arqueologia Prehistòrica, Tutora UNED.
David Rodríguez Antón: Arqueòleg, Doctor en Prehistòria i Tutor de la UNED

 

Inscripcions:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Tornar a activitats i cursos

Per a més informació al centre:

UNED Barcelona Avinguda Rio de Janeiro, 56-58 08016 – Barcelona activitats@barcelona.uned.es  

Un tastet de criminologia

Un tastet de criminologia

La criminologia és una ciència que estudia el crim i tot el que l’envolta, combinant coneixements de disciplines com la psicologia, la medicina, el dret penal, la sociologia i l’antropologia. A les nostres classes, ens aproximarem a aquesta matèria fascinant d’una manera senzilla, amena i estimulant. Reflexionarem sobre grans preguntes, com ara: què porta una persona a cometre un delicte? Com afecta això la societat? I com es pot prevenir? Aquest enfocament ens ajudarà a descobrir la importància i la complexitat d’aquesta disciplina.

Dia i hores:

Divendres de 10:30 a 12:00 hores

Hores lectives:

9 hores

Calendari:

març: 7, 21 i 28
abril: 4, 11 i 25

Preu matrícula:

30€

 

Idioma:

Català, castellà

Modalitat presencial

Ponent:

Beatriz López: llicenciada en Dret i Màster en Criminologia.

Inscripcions:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Tornar a activitats i cursos

Per a més informació al centre:

UNED Sant Boi Equipament municipal L’Olivera Pl. Montserrat Roig, 1 1a planta 08830 Sant Boi de Llobregat Tel. 93 654 53 33 info@santboi.uned.es