Select Page

La Geopolítica Mundial ha donat un volt radical en els últims anys. Les conflagracions globals, les noves potències, les noves guerres, les controvèrsies històriques, un mal tancament del segle XX i el mal començament del segle XXI han situat el món davant d’una nova era. L’etapa anterior ja no existeix i no tornarà mai. La naixent etapa actual ha arribat per quedar-se durant algunes dècades. En el present curs vam analitzar d’on venim, on som i cap a on ens va portar aquesta nova era geopolítica. Per a això, el present curs està configurat en 6 parts (Europa, Pròxim Orient i Orient Mitjà, Àsia i Pacífic, Amèrica, Àfrica Oriental, Àfrica Central i Occidental), que faran referència a les 6 regions mundials a estudiar. Cada part del curs es desenvoluparà en 6 sessions: la primera serà introductòria al context de relacions internacionals i conflictivitat regional, i les altres 5 se centraran en 5 problemàtiques conflictuals concretes.

Objectius:

• Conèixer l’actualitat geopolítica mundial
• Estudiar les diferents regions mundials i els conflictes latents, presents o permanents a la zona
• Assumir la història i les relacions internacionals de cada regió mundial.
• Endinsar-se en les característiques concretes de cada conflicte, les seves causes i desenvolupament, els seus actors i les conseqüències que reporta.
• Analitzar els conflictes més importants, especialment aquells que no són tan mediàtics, però sí transcendentals.

Metodologia:

El curs consistirà en una presentació magistral per part del professor, ajudada per PowerPoint, vídeos i esquemes explicatius. Hi haurà un espai ampli al final per a preguntes, comentaris i debats.

PROGRAMA

1. Introducció a les Relacions Internacionals i conflictivitat regional
2. Rússia
3. Ucraïna
4. Bàltic
5. Càucas
6. Balcans

Bibliografia

CHOMSKY, N., El nuevo orden mundial (y el viejo), Austral, Madrid, 2013.
MARSHALL, T., El poder de la geografía, Península, 2021.
LÓPEZ ARANGUREN, J.L., El eje del mundo que viene, Ariel, Barcelona, 2026.
RIZZI, A., La era de la revancha, Cuadernos Anagrama, Madrid, 2025.

Dia i hores:

Dilluns de 16:00 a 17:30 hores

Hores lectives:

9 hores

Calendari:

setembre: 14, 21 i 28
octubre: 5, 19 i 26

Preu:

30€

Idioma:

Castellà

Modalitat:

Virtual en directe i diferit
Servei tècnic: 93 606 56 92

Docent:

Xavier Garí de Barbarà​. Dr. Història Contemporània.

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Tornar a activitats i cursos

Per a més informació:

UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
activitats@barcelona.uned.es