Select Page

D’acord amb les últimes dades disponibles, 1 de cada 5 nens i nenes són víctimes de violència sexual a Europa (Consell d’Europa, 2010). Les xifres són similars a Espanya, on segons l’informe de Save the Children (2017) “Ojos que no quieren ver”, entre un 10 i un 20% de persones han patit abus sexual infantil (ASI). A més, a les alarmants xifres prèvies, es suma l’increment degut a la pandèmia, d’un 10% segons fonts com la Fundació d’Ajuda a Nens i Adolescents en Risc, ANAR (2020).

L’abús sexual infantil té greus conseqüències, entre elles: problemes de salut física (lesions i enfermetats); dificultats d’aprenentatge (problemes de rendiment a l’escola); conseqüències psicològiques i emocionals (trastons afectius, trauma, ansietat, inseguretat y destrucció de l’autoestima); problemes de salut mental (ansietat i trastorns depresius, trastorns dissociatius o intents de suïcidi) i comportaments perjudicials per a la salut (abús de substàncies addictives o la iniciació precoç en l’activitat sexual).

A la resposta que es dona a aquesta realitat, es troben nombroses faltes i falls. Sorprèn que entre les notificacions del Registre Unificat de Serveis Socials sobre Violència contra la Infància (RUSSVI) a l’any 2020, només un 9% procedeixen dels serveis sanitaris, entre ells, professionals de la psicologia. A més, del total de casos d’ASI, només el 15% són denunciats (Save the Children Espanya, 2017).

La formació especialitzada és molt limitada i quan existeix s’ofereix en espais específics d’educació informal. Només el 13,1% dels estudiants de Psicologia té coneixement de mètodes d’avaluació de l’abús sexual infantil  (Pereda et al., 2012). En quant a l’àmbit educatiu, només el 15% de les escoles que van tenir coneixement d’abusos sexuals ho van informar. Save the Children (2017) apunta que la formació inicial del professorat no menciona en cap moment dada alguna sobre abusos sexuals contra menors i, per tant, recull la necessitat de dotar d’informació i eines al personal docent. Així mateix, la Llei de protecció integral a la infància i la adolescència davant a la violència recull lanecessitat de formació especialitzada, inicial i contínua en matèria de drets fonamentals de la infància i la adolescència als professionals que tinguin un contacte habitual amb persones menors d’edat. 

Aquest curs ajudarà a estudiants i professionals en contacte amb la població infanto-juvenil a comprendre detalladament la problemàtica de l’ASI, així com dur a terme una adequada prevenció i detecció, utilitzant les tècniques més actualitzades ia valades per les Guies Internacionals.

PROGRAMA

Sessió 1: Conceptualització i prevenció de l’abús sexual infantil.

Sessió 2: Indicadors per a la detecció i actuació davant la revelació de l’abús sexual infantil. 

Bibliografia

Abuso sexual en la infancia y la adolescencia según los afectados y su evolución en España. (2008-2019) · 03/01/2021. Fundación ANAR 2021.

COUNCIL, O. E. (2012). One in Five: Council of Europe campaign to stop sexual violence against children. Dostupné na: http://www. coe. int/t/dg3/children/1in5/Source/Campaign, 20.Benito R.

Consecuencias del maltrato infantil para el neurodesarrollo y su impacto en el entorno escolar. JONED. Journal of Neuroeducation. 2023; 4(1): 7-20. doi: 10.1344/ joned.v4i1.42378

Hébert, M., Langevin, R., & Oussaïd, E. (2018). Cumulative childhood trauma, emotion regulation, dissociation, and behavior problems in school-aged sexual abuse victims. Journal of Affective Disorders, 225, 306-312. https://doi.org/10.1016/j.jad.2017.08.044

Papalia, N. L., Luebbers, S., Ogloff, J. R. P., Cutajar, M., & Mullen, P. E. (2017). The long-term co-occurrence of psychiatric illness and behavioral problems following child sexual abuse. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 51(6), 604-613. https://doi.org/10.1177/0004867416667232

Pereda, N., & Gallardo-Pujol, D. (2011). Revisión sistemática de las consecuencias neurobiológicas del abuso sexual infantil [Neurobiological consequences of child sexual abuse: a systematic review]. Gaceta sanitaria, 25(3), 233–239. https://doi.org/10.1016/j.gaceta.2010.12.004

Save the Children (2017). Ojos que no quieren ver. Los abusos sexuales a niños y niñas en España y los fallos del sistema. Save the Children España. Recuperado de: https://www.savethechildren.es/sites/default/files/imce/ docs/ojos_que_no_quieren_ver_12092017_web.pdf

World Health Organization . (2020). Global status report on preventing violence against children 2020. https://www.who.int/teams/social-determinants-of-health/violence-prevention/global-status-report-on-violence-against-children-2020 [Google Scholar]

Dia i hores:

Divendres: de 15:00 a 20:00 hores

Espai on es realitza:

Aula 1-2

Hores lectives:

10 hores

Calendari:

Novembre: 8 i 15

 

Idioma:

Castellà

Modalitat presencial o en línia en directe.

 

Ponent:

Victoria Espinoza Lorenzo: Doctora en Psicologia Clínica

Laura Núñez Moreno: Psicòloga General Sanitària i terapeuta EMDR

Inscripcions:

Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.

Tornar a activitats i cursos

Per a més informació al centre:

UNED Barcelona
Avinguda Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
activitats@barcelona.uned.es