Desaparició del criteri de la bellesa; diversificació dels materials i eliminació del quadre emmarcat i de l’escultura sobre pedestal; joc amb els límits i rellevància de qualsevol forma de distanciament; importància dels discursos (descripció, narració, interpretació); funció essencial dels “especialistes” en la condició d’intermediaris entre les obres i el públic; vincles estrets entre els actors del mercat privat (galeristes, col·leccionistes) i els de les institucions públiques (museus, comissaris d’exposicions…); internacionalització dels intercanvis; creixent importància de la necessitat d’incloure al circuit artístic “oficial” tots els exclosos fins ara, entesos sota el terme de l’ “Altre”…Aquests són alguns dels temes més rellevants que intentarem revelar aquest curs.
Veurem que tots aquests aspectes són característiques pròpies de l’art contemporani que configuren un món nou, summament coherent però radicalment en ruptura amb les formes anteriors d’art conegudes pel públic en general, fins i tot de vegades, per aquell més culte i aficionat a l’art.
PROGRAMA
Primera Part
1. El triomf de les avantguardes. La gràfica de l’Expressionisme i el Cubisme
2. L’avantguarda russa
3. Dadà i Surrealisme
4. L’època del Funcionalisme
5. Arquitectura i urbanisme. Arquitectura funcional i macroestructures
6. El debat artístic a Europa. Cultura europea vs. Cultura americana
7. Variacions de l’apocalíptic. Expressionisme abstracte i informalisme
8. La pintura als EUA. La investigació visual
Segona Part
9. El somni americà. Això que van anomenar: Pop Art
10. Art com a experiència. Espai i cos a l’Art Minimal.
11. Fer-se a la idea. Allò estètic contra allò artístic. L’art Conceptual
12. El camp expandit de l’escultura
13. L’art de la terra. Espai i temps al Land Art
14. L’híbrid. Instal·lacions, Happenings i Performances
15. Revisant al subjecte modern. Els “Altres” entre nosaltres
Bibliografia
Argan, G. C. (1998). El arte moderno. Del Iluminismo a los movimientos contemporáneos. Akal.
Aznar Almazán, Y. y Martínez Pino, J. (2009). Últimas tendencias del arte. Editorial universitaria Ramón Acedes.
Battesti, J. (2012). Que reste-t-il du présent? Collecter le contemporain dans les musées de société. Le Festin.
Bishop, C. (2016). Infiernos artificiales. Arte participativo y políticas de la espectaduría. T-e-eoría.
Chipp, H. B. (1995). Teorías del arte contemporáneo. Akal.
Crow, T. (2001). El esplendor de los sesenta. Arte americano y europeo en la era de la rebeldía 1855-1969. Akal, Tres Cantos.
Doherty, C. (2004). Contemporary Art. From Studio to Situation. Black Dog Publishing.
Fernández Polanco, A. (2004). Formas de mirar en el arte actual. Edilupa.
Gombrich, E.H. (2006). La Historia del Arte. Debate.
Guasch, A.M. (2009). El arte del s. XX en sus exposiciones, 1945-2007. Serbal.
Haskell, F. (1993). History and its Images. Art and the interpretation of the past. Yale.
Heinich, N. (2017). El paradigma del arte contemporáneo. Estructuras de una revolución artística. Casimiro.
Lippard, L. (2004). Seis años: La desmaterialización del objeto artístico, de 1966 al 1972. Akal, Tres Cantos.
Maderuelo, J. (2006). Medio siglo de arte. Últimas tendencias- 1955-2005. Abada editores.
Dia i hores:
Dimarts: de 9:00 a 11:00 hores
30 hores lectives
Calendari:
febrer: 11, 18 i 25
març: 4, 11, 18 i 25
abril: 1, 8, 22 i 29
maig: 6, 13 i 27
juny: 10
Idioma:
Castellà
Lloc:
UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
Professor Tutor:
Ioannis Mouratidis
Tornar a assignatures Sènior
Per a més informació al centre:
UNED Barcelona
Avinguda Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
senior@barcelona.uned.es