Select Page

La incidència de la música en el món occidental és un actiu important dins la cultura de la nostra civilització. Cal ser conscients del què la música ha representat i representa dins l’art i la cultura, del pes específic que té.

La música és una de les arts alhora més utilitzada (cal no oblidar la incidència que té la música popular en la nostra societat), però segons com també és molt desconeguda, si ens referim a la poca acceptació que pugui tenir la música culta en segons quins estrats de la societat. Segurament aquest desconeixement és degut a aquest doble vessant que té: per una banda un fort component artístic, creatiu, sensorial i per l’altre un component tècnic-científic, que, sovint, l’allunya de les oïdes avesades a les tonades més populars i lleugeres.

Per això, creiem que és necessari insistir en el coneixement de les obres que, per la seva importància tant artística com històrica, han condicionat el desenvolupament de la història musical de la nostra cultura. També creiem que és importat a l’hora d’assimilar la rellevància i grandesa d’aquestes, fer esment als fets que van portar a què aquestes obres es creessin. La biografia de l’autor i, en molts casos els fets extra-musicals que van propiciar aquestes obres o bé els que se’n van derivar, són molt importants a l’hora d’entendre-les, valorar-les i apreciar-les. També és important la incidència que la música ha tingut cap a les altres arts; cinema, pintura, literatura… Desvetllar interès per una obra o per un autor concret sovint no només depèn d’una simple audició. En molts casos, i sobretot en obres complexes, descobrir les seves estructures formals, els seus secrets, les seves curiositats, el seu context històric, les causes que li van donar lloc i les seves singularitats farà que l’interès creixi exponencialment, no només per a aquella obra, sinó també pel gruix de les obres d’aquell compositor o del seu període. Estructurarem la matèria en tres blocs.

A part de la matèria més específica, és a dir, del tractament de les obres des de diferents punts de vista, també es farà una introducció històrica tant del context (el període, els corrents artístics) com del compositor o temàtica en si. També es tractaran els fets extra-musicals que estan relacionats amb l’obra i que d’alguna manera ajuden a entendre i comprendre més el perquè de la seva existència i de la seva creació. També es farà una introducció sobre el tipus d’obra que es tractarà tenint en compte la seva essència quant a gènere musical. D’altra banda s’extrauran les parts més representatives i/o més il·lustratives de les obres per a fer-ne anàlisis des de diferents perspectives: formal, instrumental, melòdic, harmònic, etc.

PROGRAMA
BLOC 1 – El Classicisme Musical. – Context històric. – Característiques de l’art en general. Neoclassicisme. – Característiques musicals. – Les grans formes instrumentals: Sonata, Simfonia, Concert. – L’òpera clàssica. – Compositors rellevants. – Situació laboral dels músics en el classicisme. BLOC 2 – Wolfgang Amadeus Mozart – Estudi de les les obres més destacables de Mozart des d’un punt de vista estilístic, instrumental i formal, sense deixar d’esmentar les textures i fets extra musicals que influeixen en la creació i també els derivats d’elles sense deixar de banda la seva biografia. – Audicions i visualitzacions d’aquest material. BLOC 3 – Ludwig van Beethoven – Estudi de les obres més destacables de Beethoven des d’un punt de vista estilístic, instrumental i formal, sense deixar d’esmentar les textures i fets extra musicals que influeixen en la creació i també els derivats d’elles sense deixar de banda la seva biografia. – Audicions i visualitzacions d’aquest material. – Concert-master de finals de curs (sessió 15).
Bibliografia

– Historia de la música occidental. Donald J. Grout (Alianza Música) – Diccionari de la música. Roland de Candé (Edicions 62) – Curso de formas musicales. J. Zamacois (Labor) – Música 4. Rosa Alemany (Ed. Teide) – Ludwig van Beethoven. Juan van den Eynde (Ediciones Rueda) – Ludwig van Beethoven. Xose Aniñoa (Daimon) – Beethoven. Emil Ludwig (Anaya) – Música y palabras. Rafael Esteve (Océano) – Atlas de la música (Alianza Atlas) – Música. Magda Güell, Lys Vilà (Barcanova) – El lenguaje de la armonia. Lluís Vergés (Boileau) – Els palíndroms musicals. Jesús Lladó Parellada (Dinsic.cat) – Si Beethoven pogués escoltar-me. Ramon Gener. ARA llibres. – L’amor et farà immortal. Ramon Gener. ARA llibres. – Para entender la música. Manuel Valls. – Musicofília. Relatos de música y cerebro. Oliver Sacks. – Música. La historia visual definitiva.DK – Música y cultura. Cristobal Halfter+3. Edelvives. – Una historia de la música. Lucien Rebatet. Omega. – La sinfonia de la libertad. Antoni Batista. Debate. – Femení i singulars. Històries de dones i música. Victoria Palma. Huygens editorial – Una historia natural del piano. De Mozart al jazz moderno. Stuart Isacoff. Ed. Turner. – Mozart. Gabriel Jackson (Península) – Mozart. Wolfgang Hildesheiner (Círculo de lectores) – Misterioso Mozart. Philippe Sollers (Trayectos) – El último año de Mozart. H.C.Robbins Landon (Siruela) – Mozart.Yves i Ada Rémy (Espasa-Calpe)

Dia i hores:

Dimarts de 18:00 a 20:00 hores

30 hores lectives

Calendari:

Febrer: 4, 11, 18, 25
Març: 4, 11, 18, 25
Abril: 1, 8, 22, 29
Maig: 6, 13, 20

Idioma:

Català

Lloc:

Aulari CRTTT – Escola de Teixits
Plaça Indústria, sn
03860 Canet de Mar (Barcelona)

Professor Tutor:

Xavier Dotras i Dotras

Inscripció:

Descarrega i omple la fitxa d’inscripció i adjunta una fotocòpia del DNI.
Aquesta fitxa s’ha de portar a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de l’Ajuntament de Canet de Mar i fer el pagament.

Pagament:

Pots fer el pagament amb targeta de crèdit a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de l’Ajuntament de Canet de Mar o pots demanar a l’Oficina que et generin una carta de pagament per anar al Banc.
En ambdues  modalitats cal que el resguard de pagament s’adjunti a la documentació que es lliuri al registre de l’Ajuntament de Canet de Mar.
 
Un cop feta la matrícula, si per qualsevol motiu es vol anular, s’haurà de comunicar mitjançant instància a l’Ajuntament de Canet de Mar abans de l’inici del curs, per tenir dret a la devolució del 50% de l’import.

Tornar a assignatures Sènior

Per a més informació al centre:

UNED Canet de Mar
Edifici Vil·la Flora
Gavarra, s/n
03860 Canet de Mar (Barcelona)
93 795 46 25
info@canet.uned.es