Select Page

Història de la Música: Bill Evans i el pianisme de jazz modern

La incidència de la música en el món occidental és un actiu important dins la cultura de la nostra civilització. Cal ser conscients del què la música ha representat i representa dins l’art i la cultura, del pes específic que té. La música és una de les arts alhora més utilitzada (cal no oblidar la incidència que té la música popular en la nostra societat), però segons com també és molt desconeguda, si ens referim a la poca acceptació que pugui tenir la música culta o el jazz en segons quins estrats de la societat. Segurament aquest desconeixement és degut a aquesta doble vessant que té: per una banda un fort component artístic, creatiu, sensorial i per l’altre un component tècnic-científic, que, sovint, l’allunya de les oïdes avesades a les tonades més populars i lleugeres.
Per això, creiem que és necessari insistir en el coneixement de segons quins estils que, per la seva importància tant artística com històrica, han condicionat el desenvolupament de la història musical de la nostra cultura. També creiem que és importat a l’hora d’assimilar la rellevància i grandesa d’aquestes, fer esment als fets que van portar a què aquests estils es desenvolupessin. La biografia del personatges, del músics, dels intèrprets i, en molts casos els fets extra musicals que van propiciar els diferents estils o bé els que se’n van derivar, són molt importants a l’hora d’entendre’ls, valorar-los i apreciar-los. També és important la incidència que la música ha tingut cap a les altres arts; cinema, pintura, literatura…
La figura de Bill Evans, protagonista central d’aquest curs, encara que no molt coneguda a nivell popular, ha estat cabdal pel desenvolupament del jazz modern i més concretament pel pianisme de jazz modern. No podríem entendre pianistes com Keith Jarret, Chick Corea o Herbie Hancock sense l’eclosió, a finals dels 50’s, d’aquest grandíssim instrumentista, compositor i creador. No només això: és possible que la gran figura de Miles Davis i, fins i tot la deriva del jazz, haguessin estat diferents sense la seva influència.

Tampoc es pot entendre Bill Evans sense tenir en compte el desenvolupament del jazz, la seva història des dels seus inicis fins arribar al bebop. Evans va saber absorbir i sintetitzar tota la música que el fascinava i en va crear un estil propi que va condicionar a la gran majoria de pianistes que varen venir després.
Pianista d’una alta preparació clàssica, va saber combinar la improvisació i fraseig jazzístic amb les harmonies provinents dels clàssics més moderns: Debussy, Straviski, Ravel, Scriabin, Granados, etc., i com a resultat en va sorgir un estil elegant, intel·ligent, subtil i seductor que va ser l’eix vertebrador, el pal de paller del pianisme modern en el jazz l’últim terç del segle XX.
Creiem doncs que l’assignatura “Bill Evans i el pianisme de jazz modern” pot ajudar a prendre consciència de la importància que aquest personatge ha tingut dins la història del jazz i de la funció clau que ha desenvolupat. A la vegada també pot ajudar a entendre més l’essència d’aquest estil i valorar l’aportació que, amb el pas del temps, hi han anat impregnant els grans moduladors d’aquest gènere universal des que va sorgir a New Orleans a començaments del segle XX fins l’actualitat.
A part de la matèria més específica, és a dir, del tractament de les obres des de diferents punts de vista, també es farà una introducció històrica tant del context (la situació espacial i temporal, el període, els corrents artístics) com del compositor/músic/intèrpret o temàtica en si. També es tractaran els fets extramusicals que estan relacionats amb el personatge o l’obra i que d’alguna manera ajuden a entendre i comprendre més el perquè de la seva existència i de la seva creació.
D’altra banda s’extrauran les parts més representatives i/o més il·lustratives de les obres per a fer-ne anàlisis des de diferents perspectives: formal, instrumental, melòdic, harmònic, etc., acompanyades com és natural d’audicions, visualitzacions i interpretacions en directe per part del professor, que exemplificaran i mostraran el material d’una forma més comprensible i entenedora.

PROGRAMA

Dels orígens del Jazz fins al Bebop (4 sessions)

1. Context social a Estats Units a finals del XIX
2. Antecedents del Jazz
2.1. Negro Spirituals
     2.2. Work songs
     2.3. Blues
     2.4. Ragtime
3. Primers estils
     3.1. Jazz de New Orleans
     3.2. Dixieland
4. El jazz a Chicago
5. L’era del Swing
6. El Bebop
7. El Cool-Jazz
8. El Hard-Bop

Els “Estàndards” de jazz (2 sessions).

Concepte, història, context, anàlisi, audició i visualització d’alguns dels estàndards més coneguts del jazz americà.

Bill Evans i el pianisme de jazz modern (3 sessions)

1.Biografia del compositor
2.Fets biogràfics del compositor relacionats amb la seva vida artística
3.Fets extra-musicals relacionats amb la seva vida artística
4.El trio de jazz modern
5.Continguts de l’obra i les interpretacions: (instrumentació, forma, caràcter, etc.)
6.Anàlisi parcial d’algunes obres i interpretacions
7.Repercussió i influència de les seves obres i interpretacions dins del seu context i dins la història del jazz i de la música en general
8.Audicions i visualitzacions d’aquest material.

Concert-màster de finals de curs (1 sessió).

BIBLIOGRAFIA

Historia de la música occidental. Donald J. Grout (Alianza Música)

Diccionari de la música. Roland de Candé (Edicions 62)

Curso de formas musicales. J. Zamacois (Labor)

Música y palabras. Rafael Esteve (Océano)

Vida y música de Bill Evans. Petter Pettinger (Globalrythm)

Historias curioses del jazz. Lawrence Lindt (Ma non troppo)

Miles Davis y Kind of Blue. Ashley Fahn (Trayectos)

Miles, la autobiografia. Miles Davis / Quincy Troupe (Alba)

Enciclopèdia “Maestros del jazz” (Planeta Agostini)

Jazz. La historia completa. Julia Rolf (Ma non troppo)

Historia del jazz moderno. Frank Tirro (Ma non troppo)

Jazz. Merwin Cooke (Ediciones Destino)

Atlas de la música (Alianza Atlas)

Música. Magda Güell, Lys Vilà (Barcanova)

El lenguaje de la armonia. Lluís Vergés (Boileau)

Si Beethoven pogués escoltar-me. Ramon Gener. ARA llibres.

L’amor et farà immortal. Ramon Gener. ARA llibres.

Para entender la música. Manuel Valls.

Musicofília. Relatos de música y cerebro. Oliver Sacks.

Música. La historia visual definitiva.DK

Música y cultura. Cristobal Halfter+3. Edelvives.

Una historia de la música. Lucien Rebatet. Omega.

Jazz en espanyol. Derivas hispanoamericanas. Julián Riesga. SGAE.

Jazz en España. Antoni cortés Izquierdo. EdictOrália Música.

La sinfonia de la libertad. Antoni Batista. Debate.

Femení i singulars. Històries de dones i música. Victoria Palma. Huygens editorial

Una historia natural del piano. De Mozart al jazz moderno. Stuart Isacoff. Ed. Turner.

Ponent:

Xavier Dotras. Professor-tutor  de la UNED Sènior de Canet de Mar

Idioma:

Català

Hores lectives:

30 hores

Dies i hora:

Dimarts de 18:00 a 20:00 hores

Calendari:

Febrer 6, 13, 20, 27
Març 5, 12, 19
Abril 2, 19, 16, 23, 30
Maig 7, 14, 21

Lloc:

Aulari CRTTT – Escola de Teixits
Plaça Indústria, sn
03860 Canet de Mar (Barcelona)

 

Inscripció:

Descarrega i omple la fitxa d’inscripció i adjunta una fotocòpia del DNI.
Aquesta fitxa s’ha de portar a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de l’Ajuntament de Canet de Mar i fer el pagament.

Pagament:

Pots fer el pagament amb targeta de crèdit a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà de l’Ajuntament de Canet de Mar o pots demanar a l’Oficina que et generin una carta de pagament per anar al Banc.
En ambdues  modalitats cal que el resguard de pagament s’adjunti a la documentació que es lliuri al registre de l’Ajuntament de Canet de Mar.
 
Un cop feta la matrícula, si per qualsevol motiu es vol anular, s’haurà de comunicar mitjançant instància a l’Ajuntament de Canet de Mar abans de l’inici del curs, per tenir dret a la devolució del 50% de l’import.

 

Tornar a oferta Sènior

Més informació al Centre:

UNED Canet de Mar
Edifici Vil·la Flora
Gavarra, s/n
03860 Canet de Mar (Barcelona)
93 795 46 25
info@canet.uned.es