El curs planteja un recorregut literari per un sèrie de passatges clàssics de la literatura occidental alhora rellevants per al pensament pedagògic.
La lectura i el comentari de les obres escollides evoquen i reflecteixen algunes constants al voltant del fet, de l’experiència o del problema educatiu, com ara el mal record de l’escolaritat, la ineficàcia dels esforços educatius dels adults, l’educació com a camí de realització personal o el conflicte entre tradicions i les respectives crisis educatives. Però no només. Malgrat ficcions, en molts casos, el caràcter testimonial dels textos ens brinda amb coneixement històric de primera mà sobre les institucions educatives més destacades de cada època en el seu context polític i social, des de l’agogé espartana a l’escola victoriana, passant per l’escola de retòrica romana, el monestir medieval o les institucions culturals humanístiques.
Per últim, que no menys important, la lectura i el comentari d’aquestes obres ofereix, gràcies a la l’habilitat literària i bellesa de les mateixes, la possibilitat d’una forma comprensió viva i propera d’aquests assumptes en primera persona, que tal vegada pugui operar també en nosaltres, fruit de l’examen i la reflexió, com una ocasió per a la pròpia educació.
PROGRAMA
1. Història, literatura i educació, una aproximació humanista
2. El poeta, “educador dels grecs” a l’Odissea d’Homer
3. Educació reial de tradició filoespartana a la Ciropèdia de Xenofont
4. La sofística i la crisi de l’antiga educació atenenca als Núvols d’Aristòfanes
5. La corrupció del fill tirànic d’Atenes al Convit de Plató
6. La familiar senzillesa de l’antiga educació romana a Vides Paral·leles de Plutarc
7. Ineficàcia i classisme de l’ensenyament de l’oratòria al Satiricó de Petroni
8. La penosa memòria escolar d’un sant a les Confessions d’Agustí d’Hipona
9. El camí del perfecte cristià i la reforma espiritual a Blanquerna de Ramon Llull
10. L’educació de les dones i el plaer de la lectura al Decameró de Bocaccio
11. Ensenyament escolàstic vs renaixement cultural al Gargantua i Pantagruel de Rabelais
12. Analfabetisme i accés popular a les lletres en la Contrarreforma al Quixot de Cervantes
13. La vitalitat romàntica d’autorealització per l’art al Wilhelm Meister de Goethe
14. El creixement interior de l’infant i les formes de la vida adulta a Infància de Tolstoi
15. La infància de classe obrera i l’utilitarisme escolar victorià a Temps difícils de Dickens
Bibliografia
El professor preparà un dossier amb els passatges de cadascuna de les obres clàssiques que són objecte de comentari en cadascuna de les lliçons. En qualsevol cas, totes elles compten amb nombroses traduccions i edicions. Els alumnes poden fer ús d’elles en qualsevol llengua i edició.
Bibliografia Secundària
Abbagnano, N. & Visalberghi, A. (1964) Historia de la pedagogía. Madrid: Fondo de Cultura Económica.
Monroe, P. (1932) Historia de la Pedagogía. Madrid: Espasa Calpe.
Luzuriaga, L. (1971) Historia de la educación y de la pedagogía. Buenos Aires: Losada.
A banda d’aquest, s’anirà afegint la bibliografia de cada apartat al llarg del curs.
Dia i hores:
Dijous de 11:30 a 13:30 hores
30 hores lectives
Calendari:
setembre: 19 i 26
octubre: 3, 10, 17, 24 i 31
novembre: 7, 14, 21 i 28
desembre: 5, 12 i 19
gener: 16
Idioma:
Català
Lloc:
UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
Ponent:
Àngel Pascual Martín: Professor tutor de la UNED Sènior
Tornar a assignatures Sènior
Per a més informació al centre:
UNED Barcelona
Avinguda Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
senior@barcelona.uned.es