Teatre modern europeu sXVI – XVIII. Teoria i pràctica
En aquest curs farem un repàs a les principals figures i corrents teatrals dels segles XVI-XVIII a Europa, que constitueixen part essencial del recorregut intel·lectual de la història europea. Començarem, com no podia ser d’una altra manera, per Shakespeare com a punt d’inflexió que inaugura una tradició ininterrompuda fins a nosaltres. En paraules de Harold Bloom, assistirem a “la invenció de l’humà” duta a terme pel poeta anglès, en un context coral d’efervescència teatral com és l’època elisabetiana. Saltarem el canal de la mànega per a assistir a l’explosió extraordinària del teatre francès, amb la creació de la Comedie i el geni de Molière. Ens arribarem a la Itàlia del XVIII per a seguir els passos d’un altre geni de la comèdia, Goldoni; i veurem com, més al nord, el teatre interactuava amb els ideals il·lustrats i també romàntics del pensament alemany amb Lessing, Goethe o Schiller. A continuació tornarem enrere en el temps per a ressituar-nos de nou al segle de Shakespeare, però en una latitud més propera, i veurem com els dramaturgs espanyols trobaven camins creatius brillants amb la comèdia de Lope de Vega o la tragèdia filosòfica de Calderón. Finalment veurem com, malgral que els segles XVI-XVII són els de l’anomenada Decadència de la literatura catalana, algunes figures com Francesc Vicent Garcia-més conegut com el Rector de Vallfogona- o Joan Ramis, aconseguien fites importants en comèdia i tragèdia.
Aquest recorregut no serà merament teòric, sinó que llegirem i posarem en comú la lectura de diverses obres representatives. I, finalment, dedicarem les darreres sessions a posar veu a algunes escenes de les obres treballades, per tal de fer tot el recorregut teatral, des del context i el text de l’autor fins a l’articulació del personatge per part de l’actor; i és que la literatura dramàtica només es completa quan s’interpreta, amb cos i ànima, davant del públic.
PROGRAMA
- L’època elisabetiana. Un nou començament per al teatre
- Shakespeare. La invenció de l’humà. Lectura de Hamlet
- El teatre clàssic francès. De Corneille a Diderot
- Molière. La saviesa de la comèdia. Lectura d’El misantrop
- La commedia dell’arte a Itàlia i el teatre de Goldoni. Lectura de L’hostalera
- El classicisme alemany. Lessing, Goethe, Schiller. Lectura de Faust
- El Siglo de Oro espanyol. De Lope a Calderón. Lectura de La vida es sueño
- El teatre Català durant la Decadència. Francesc Vicent i Joan Ramis.
- Lectura dramatitzada de fragments escollits
Bibliografia
Les obres de Shakespeare, Molière, Goldoni i Calderón han estat objecte de nombroses traduccions i/o edicions monogràfiques. Els alumnes poden llegir les obres en qualsevol edició, tant en català com en castellà, segons la seva disponibilitat i preferència.
Pel què fa a bibliografia secundària, poden consultar-se les següents obres de referència:
ALLARDYCE, Nicoll: Historia del teatro mundial, Madrid: Aguilar, 1964.
PANDOLFI, Vito: Història del Teatre, Barcelona: Institut del Teatre, 1989.
PAVIS, Patrice: Diccionario de teatro. Dramaturgia, estética, semiologia, Barcelona: Paidós, 1984.
Hores lectives
30 hores
Dia i hores:
Dimecres de 11:30 a 13:30 hores
Calendari:
Setembre: 14, 21, 28
Octubre: 5, 19, 26
Novembre: 2, 9, 16, 23, 30
Desembre: 14, 21
Gener: 11, 18
Lloc:
UNED Barcelona
Av. Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
Idioma:
Català
Ponent:
Jordi Casasampera: professor-tutor UNED Sènior Barcelona
Inscripció: (Places esgotades)
Devolució de l’import de la inscripció: es farà la devolució de l’import per motius imputables al Consorci, per manca de matrícula, i per a qualsevol altra mena de devolució caldrà presentar la petició degudament justificada.
Per a més informació al centre:
UNED Barcelona
Avinguda Rio de Janeiro, 56-58
08016 – Barcelona
senior@barcelona.uned.es